LCHF ???

LCHF står för ”LOW CARB HIGH FAT” och betyder att man äter mindre kolhydrater och en högre andel fett. LCHF har blivit allt populärare i Sverige som ett effektivt sätt att gå ner i vikt utan hunger. Det är också ett bra sätt för diabetiker att kontrollera sitt blodsocker. Samt för att få en lugnare, gasfri mage och minskat sötsug.

Socker (läsk, juice, godis) och stärkelse (bröd, pasta, ris, potatis) bryts i magen ner till olika sockerarter och höjder därför blodsockret. Då bildas mer insulin, kroppen fettlagrande hormon. Insulin får näring att sugas upp i fettcellerna och ger ökad hunger.

Att minimera kolhydrater i maten leder till stabilare och normalare blodsocker och lägre insulin ger sedan viktnedgång utan hunger.

Text från Andreas Eenfeldt, www.kostdoktorn.se

Ät gärna:

  • Kött – Valfri sort (nöt, gris, vilt, kyckling) Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan!
  • Fisk och skaldjur – Alla sorter men gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering
  • Ägg – i alla former och gärna ekologiska
  • Naturligt fett och feta såser – Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir maten godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås är bra alternativ på sås. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.

Ät också gärna:

  • Ovanjordsgrönsaker – Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål och brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter – välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40%), créme fraich, feta ostar. Fet grekisk/turkisk/rysk yoghurt. Var dock försiktig med vanlig mjölk och fil för de innehåller mycket mjölksocker.
  • Nötter – Bra som tv-godis i måttliga mängder
  • Bär – Okej i måttliga mängder om du inte är superstrikt/känslig. Gott med en klick vispad grädde

Undvik:

  • Socker – värst av allt! Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, buller, kaffebröd, glass, frukostflingor. Undvik helst även sötningsmedel då de underhåller sötsug.
  • Stärkelse – Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare.”Fullkornsprodukter” är bara mindre dåliga så undvik även dessa. Måttliga mängder rotfrukter är okej och man inte är superstrikt med kolhydraterna
  • Margarin – Har inga hälsofördelar utan innehåller bara onaturligt hög omega-6-halt.
  • Öl – Flytande bröd
  • Frukt – innehåller mycket socker. Kan undantagsvis ätas som naturligt godis.