Projekt egen kefir

Har påbörjat ett nytt projekt – kefir. Jag har ju haft problem med magen ett tag och började äta kefir för att få i mej goda bakterier som skulle hjälpa till. Så fick jag ett tips från grannen att man kan göra egen och det måste man ju så klart testa. Jag hittade ett företag på nätet som sålde torkade kefirgryn, så de beställdes hem.

Jag köpte både vattenkefirgryn och mjölkkefirgryn som jag fick väcka i sockervatten och mjölk.

Efter fyra dygns så hade de torkade vattenkefirgrynen vaknat och vattnet fullkomligt bubblade 🙂 Jag silade bort det första vattnet och fram kom de små vattenkefirgrynen. Dessa ska nu producera vattenkefir som man sen smaksätter med det man gillar, ex hallon och ingefära.

Efter fyra dygn hade även mjölkkefirgrynen vaknat och mjölken var helt gryning. Dessa små gryn behövde ytterligare 2 dygn att vakna så de fick ny mjölk. Igår gjorde jag min första sats med kefir, så ikväll får jag se hur det gått och hur detta smakar…

Buzzador – Pizza från Schär

I samarbete med Buzzador så fick vi testa glutenfri pizza från Schär. Den var väldigt god och hade verkligen en god botten. Många glutenfria produkter är så där, men denna var helt klart mer än godkänd. Den hade även lagom mycket fyllning, och inte för mycket tomatsås som tog över smaken.

 

Vill du börja springa men vet inte hur

Vill tipsa om en bra bok om man vill komma igång med löpning. Jag har ju i snart 1½ år nu haft rejäla problem med ett löparknä. Jag vill inget hellre än att springa men eftersom jag är för ivrig så återkommer mina problem hela tiden. Men löpning är en sådan skön träningsform och det är ju så enkelt. Det enda man behöver är ju bara ett par löparskor och sen kan man ge sig ut i naturen.

Efter att ha bestämt mej för att lägga löparskorna på hyllan eftersom det inte fungerar så har jag inte sprungit sedan kretsloppet i slutet av september. Men så för några veckor så hittade jag denna bok (som stått i hyllan länge) och bestämde mej för att köra upplägget igen. Boken är ganska så smart för den är uppdelad på tre olika nivåer, från nybörjare till avancerad och för varje nivå så finns det träningspass för ett helt år. Så om man börjar från början så har man ett träningsupplägg för 3 år.

Eftersom jag har sprungit tidigare så har jag alltid börjat mitt i boken men denna gång så bestämde jag mej för att börja om. Från NOLL, för fungerar inte detta så kommer mina löparskor hamna på hyllan för gått!

OCH jag har även bestämt att tiden jag springer på är oväsentlig nu är det ENDAST känslan jag ska gå på. Känslan om jag orkar springa lite tuffare och känslan över hur dagsformen är. Om det blir långsamt, det gör ingenting! OCH jag ska bara springa det passet som boken säger. Tidigare så har jag sprungit det pass jag bestämt, men sen har jag kanske sprungit lite till bara för att och då har smärtan i knät kommit. Dumt, jag vet!

Men det roliga är att jag nu springer igen, inte så många minuter men det gör inget för jag får springa. Målet är fortfarande att springa maraton innan jag fyller 50 och till dess är det ju 5 år 🙂