Mina första 5 km på nästan ett år!

Nu har jag äntligen kommit igång med löpningen igen. 2-3 dagar i veckan har det blivit nu i 4 veckor och i onsdags förra veckan så sprang jag mina första 5 km. Inte så fort men helt utan smärtan och det var så skönt. Mitt nya upplägg är relativt enkelt, varje vecka kör jag 1-2 distanspass och 1 Intervallpass.

Distanspasset börjar jag med att gå i 1 km, sen så springer jag resten. Första veckan orkade jag springa 3 km och sen har jag succesivt ökat upp till nu 5 km. Nu kommer jag springa denna runda tills jag känner att tempot är med mig, men min naprapat sa att jag ska springa långsamt och inte skynda på så det har jag gjort. Men tempot blir lite bättre för varje vecka och det sporrar ju till att trycka på lite mer. Men målet är att springa Kretsloppet i Borås i slutet av september på en tid jag aldrig gjort förr. Få se om det håller 🙂

När det kommer till intervall-passet så går jag först i 5 minuter, sen blir det 1 minuters snabbt tempo (så fort jag orkar) och 1 minuts vila (gångtempo). Detta gör jag 11 varv för att sen gå snabbt resten av rundan hem. Rundan är på nästan 6 km så det blir ett bra träningspass! Det blir bara 11 minuter tuff löpning men jag känner att det ger så himla mycket, jag tror att jag minskat min km tid på ca 30 sekunder under dessa 4 veckor och det känns ju bra!

För att klara mitt mål till Kretsloppet så behöver jag minska tiden med ca 1 minut/km och nu känns det målet nåbart, men inte utan hård träning. Så fortsatt fokus är på att tekniken i löpningen sitter, så jag inte skadar mej och så styrketräningen med Wilma 3 dagar/vecka. Sen kanske också fortsätta med mina 20 min tabata-pass på lunchen två dagar i veckan… Träningen har gjort mycket med kropp och även knopp, då jag numera tycker det är fruktansvärt roligt att träna och längtar tills nästa dag så jag får göra det igen 🙂

Kanske det kan bli ett maraton innan jag fyller 50 😀

Kommentera