Släpper fokusen på maten

Nu är det slut på dieter och maträtter som utesluter en massa saker. Nu är fokus på att äta bra mat i rimliga mängder!!! Jag tränar så mycket och känner att ju mer jag struntar i vad jag äter och i stället fokuserar på hur mycket jag äter så blir det mycket bättre. Det enda jag faktiskt fokuserar på är att få i mig tillräckligt med protein, för det hjälper mej att bygga muskler och orka träna så mycket som jag gör. Sen så klart att valet av vad jag äter ska vara bra, ingen gluten och minimalt med socker som tidigare och faktiskt så väljer jag till 80% fortfarande lchf, men jag struntar i om jag äter en glass eller lite godis på helgen. I det stora hela så spelar det inte någon roll så länge det är inom rimliga gränser.

Jag har laborerat hela våren med olika sätt att äta och jag har inte gått ner ett skit! Sen jag slutade fokusera på kosten börjar vågen gå ner, så nu äter jag som jag gör och mår bra av det. Att lyssna på kroppen och ge den rätt förutsättningar för att må bra, det är den nya dieten 🙂

Mina första 5 km på nästan ett år!

Nu har jag äntligen kommit igång med löpningen igen. 2-3 dagar i veckan har det blivit nu i 4 veckor och i onsdags förra veckan så sprang jag mina första 5 km. Inte så fort men helt utan smärtan och det var så skönt. Mitt nya upplägg är relativt enkelt, varje vecka kör jag 1-2 distanspass och 1 Intervallpass.

Distanspasset börjar jag med att gå i 1 km, sen så springer jag resten. Första veckan orkade jag springa 3 km och sen har jag succesivt ökat upp till nu 5 km. Nu kommer jag springa denna runda tills jag känner att tempot är med mig, men min naprapat sa att jag ska springa långsamt och inte skynda på så det har jag gjort. Men tempot blir lite bättre för varje vecka och det sporrar ju till att trycka på lite mer. Men målet är att springa Kretsloppet i Borås i slutet av september på en tid jag aldrig gjort förr. Få se om det håller 🙂

När det kommer till intervall-passet så går jag först i 5 minuter, sen blir det 1 minuters snabbt tempo (så fort jag orkar) och 1 minuts vila (gångtempo). Detta gör jag 11 varv för att sen gå snabbt resten av rundan hem. Rundan är på nästan 6 km så det blir ett bra träningspass! Det blir bara 11 minuter tuff löpning men jag känner att det ger så himla mycket, jag tror att jag minskat min km tid på ca 30 sekunder under dessa 4 veckor och det känns ju bra!

För att klara mitt mål till Kretsloppet så behöver jag minska tiden med ca 1 minut/km och nu känns det målet nåbart, men inte utan hård träning. Så fortsatt fokus är på att tekniken i löpningen sitter, så jag inte skadar mej och så styrketräningen med Wilma 3 dagar/vecka. Sen kanske också fortsätta med mina 20 min tabata-pass på lunchen två dagar i veckan… Träningen har gjort mycket med kropp och även knopp, då jag numera tycker det är fruktansvärt roligt att träna och längtar tills nästa dag så jag får göra det igen 🙂

Kanske det kan bli ett maraton innan jag fyller 50 😀