Stress och tankar kring vikt

Jag får ofta frågor om varför man inte går ner vikt fastän man tränar och äter enl LCHF… Den första fråga man ska ställa sej då är hur mycket man stressar. Varje stresspåslag som man har, jobb, träning, vikthets mm påverkar halten av stresshormonet Kortisol. Har man ett högt påslag hela tiden så är det faktiskt så att kroppen bygger fett, särskilt runt buken.

Innan jag blev utbränd stressade jag på jobbet, stressade till träning på lunch, stressade i mej lunch framför datorn, stressade att hämta barn, stressade att laga mat och trodde att min kost (då strikt LCHF) och träning 5-6 pass i veckan skulle göra mej smal och vältränad. DET gjorde den INTE! Jag tappade ingen vikt och fettet på magen minskade inte en cm!!! Vilket gjorde att jag blev superstressad över det! Ja, ni förstår den onda cirkeln…

Det är viktigt att tänka på att vikten BARA är en siffra som huvudet sätter! Att istället känna hur kläderna sitter och mäta sig är ett bättre verktyg! Sitter de inte bra, skänk bort dem och vänta inte på att dagen ska komma när de sitter rätt! Bara det skapar en stress och vad gjorde stress, jo bygger fett! Och sen är det så mycket roligare att få köpa nytt och känna sej fin 🙂

Nu har jag kört Dukan Diet Attackfasen i fem dagar och den har gjort kroppen fastare = mitt mål och på köpet har kroppen släpp de sista envisa kilo som jag haft. Nu är ju det där med vikten inte så viktigt utan känslan i hur kläder sitter och hur man mår. Jag mår mycket bättre eftersom jag inte har det där suget på att äta onyttigt hela tiden och jag vet att jag kommer orka springa bättre. Men resultatet av att nästan bara äta protein och lågfettsmejeri har faktiskt resulterat i minus – 2,2 kilo. Nu ska jag ju så klart fortsätta och på fredag nästa vecka kommer en total rapport om hur det gått nu när jag kommer lägga till mer fett och grönsaker = strikt LCHF.

Jag rekommenderar ingen som har problem med mat och sockerberoende att testa denna typ av diet då den de första dagarna triggar väldigt mycket känslor och tankar om mat. Man ser en massa god frukt och grönsaker som man vill äta och man vill ha ett gott vitlökssmör till den där grillade köttbiten. Det gäller att stålsätta sej och faktiskt inte heller titta på för mycket matbilder på Instagram, det triggar igång allt möjligt 😀 Men är man frisk och vill ha en snabb kickstart, så kommer det strikta kicka igång kroppen fint!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *