Hur äter man i midsommar

Midsommar är väl en ätardag som alla andra högtider vi har och oftast är det lätt att fastna och inte veta vad man ska äta när man äter lågkolhydratkost. Naturligt är ju att välja bort socker och gluten precis som vanligt och sen försöka njuta av det man äter. Jag äter sill och färsk potatis på midsommar och jag får inte dåligt samvete för det. Jag väljer dock att inte äta så många potatisar och lägger till mer sallad och grönsaker i stället. Men ingen midsommar utan sill, potatis och nubbe 😉

Så här kommer mina bästa tips till dig som får lite panik.

1. Planera din matdag precis som alla andra dagar, välj bort socker och gluten
2. Njut av det du väljer att äta men överät inte
3. Försök att äta som vanligt, frukost, lunch och middag och spring inte occh  småät mellan måltiderna
4. Njut av att vara med de nära och kära och fokusera inte så mycket på mat!

Här kommer lite tips på saker du kan ha på ditt buffébord:

  • Sill och ägghalvor med majonäs
  • Färskpotatis
  • Gräddfil
  • Gräslök
  • Gubbröra
  • Grönsallad med grillad sparris och fetaost
  • Ägg och ostbröd men en god ost till
  • Brie
  • Fröknäcke
  • Jordgubbar och grädde
  • På kvällen grillar du en god köttbit och serverar med en härlig grönsallad och ugnsrostade grönsaker

Jag önskar dej en underbar midsommar <3

285

Kommentera