En vecka med strikt LCHF

En vecka med strikt kost har gett resultat. Förra veckan var det lite extra fokus på att äta strikt och då menar man att man äter under 20 g kcal/dag. Jag har använt mej av sidan kostbevakningen.se för att hålla lite koll på hur mycket kolisar det blir och jag har för det mesta hållit mej under 20 kcal/dag. Igår gick det inte för då valde jag att äta ryskyoghurt med egengjord granola till frukost och sedan kikärtor till middag. Det är nötterna och kikärtorna som drar upp antalet, men inte så himla mycket som man kan tro.

Men jag tycker att jag haft en bra mat vecka, med mycket mer fett än jag brukar. Jag tror att det bidragit till att jag känt mej mättare, inte haft samma sug på sött som tidigare. Det var en kväll då jag inte kunde stå emot och då gjorde jag mej en smoothies med mango, vaniljyoghurt, kokosfett och lite vatten. Det kändes som ett bättre val än att proppa i mej mackor eller godis.

Till frukost har jag de flesta dagar endast druckit fettkaffe, dvs 25 g smör + 1 tsk kokosfett samt kaffe ca 2 dl. Men i lördags tog jag några skivor parmaskinka och manchego till kaffet, mest för att det är så gott!

002

Resultatet under denna vecka är minus 2,4 kilo och det är jag väldigt nöjd med. Det man ska försöka hålla sig till är att gå ner 1-1½ kilo/vecka och det brukar ofta kunna gå bra om man håller sig till en bra och balanserad kost, ganska så strikt. OM nu målet är att gå ner i vikt som i mitt fall!!! Den första veckan går man nästan alltid ner lite mer eftersom man tappar mycket av den vätska som kolhydraterna vanligtvis binder i kroppen.

008

Ovan ser du ett exempel på en god och mättande lunch, bestående av en omelett gjord på 3 ägg och 2 extra äggulor, mozzarella, grönsaker samt rökt lax. Så gott och enkelt att fixa till både lunch och middag. Till nästa vecka kommer jag göra ett matschema för dej som vill testa att äta strikt en vecka och se vad det får effekter på dig. Det kommer på fredag så att du hinner handla och förbereda dig i helgen…

Kommentera