Varför man ska äta chiafrön?

Som jag skrev i ett inlägg för ett tag sedan så äter jag ofta chiapudding till frukost för att jag tycker att det är smidigt. Eftersom jag gör det ofta så får jag ju ofta fråga om det verkligen är nyttigt, att det är någon som hört att det är farligt, om jag mår bra av att äta så ofta osv. Så lite nördig som jag är var jag ju tvungen att googla lite.

Jag hittade en lista på en site som heter newsner och den utgick jag ifrån när jag fortsatte mitt letande efter info. Du får tolka listan som du vill men jag tänker i alla fall fortsätta äta min chiapudding med hallon till frukost. Håll till godo!

1. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar
Chiafrön innehåller 8 gånger så mycket omega 3 som lax gör.
2. Risken för ångest, depression och flera fysiska sjukdomar minskar
Chiafrö innehåller mycket magnesium som är väldigt viktigt för oss. Brist på magnesium ökar risken för depressioner och ångest , samt risken för sjukdomar i muskler, skelett och hjärna. Chiafrön innehåller 15 gånger mer magnesium är broccoli.
3. Risken för järnbrist minskar
Chiafrön innehåller 3 gånger mer järn än spenat. Brist på järn leder bland annat till trötthet och att man känner sig hängig.
4. Du får i dig mycket kalcium.
Chiafrön innehåller 6 gånger så mycket mer kalcium än mjölk.
5. Vätskebalansen i din kropp blir bättre.
Kalium hjälper till med att reglera vatten-syra balansen och vätskebalansen i kroppen. Chiafrön innehåller två gånger mer kalium än bananer som det ofta pratas om när man behöver få i sig extra kalium.
6. Fröna kan ge dig oanad styrka på gymmet
Enligt en del forskare verkar chiafrön ge mer ork och styrka under ett träningspass. Om det stämmer vet jag inte men det kan väl vara avärt att testa eller hur!?!?
7. Du orkar springa längre
Om det är sant eller inte vet jag inte heller, men Tarahumara-stammen i norra Mexico anses vara världens bästa långdistanslöpare och här är chiafrön basföda. Undrar om det stämmer, har inte hittat något annat som bevisar att det inte är så!?!?
8. Du håller dej mätt längre
När chiafrö blandas med vätska skapas en gelé som gör att du känner dej mätt längre och gör det lättare att hålla vikten. Att man håller sej mätt länge, det upplever i alla fall jag!
9. Du får i dig massor av oxidanter
När du äter chiafrön får du i dig en massa antioxidanter som är bra för hälsan. Ofta pratar man om blåbär eftersom de innehåller mycket antioxidanter men chiafrön innehåller faktiskt mer antioxidanter än just blåbär. Antioxidanter sägs vara cancerförebyggande och motverka hjärt- och kärlsjukdomar.
Källa: Newsner

033

Kommentera