Börja träna igen

Oj, redan torsdag! Tycker att tiden rusar fram och att hösten kommit så fort. Jag älskar verkligen hösten och längtar efter kvällarna då jag kan tända ljus och krypa upp i soffan med en kopp te. Jag har haft lite svårt att komma igång med träningen och tror att jag ska försöka börja med att bara komma ut på raska promenader igen. Det brukar vara en bra start för att komma igång med löpningen. Jag springer enligt ett schema för att komma upp till en timmas löpning.

Det fungerar så här:

Ditt mål är att efter 10 veckor kunna springa i en timma! Första veckan går du 9 minuter, springer 1 minut och gör detta under en timma. Andra veckan går du 8 minuter och springer 2 minuter. Det tempo man ska ha ska vara det som man vill hålla under hela timman. Så vill du springa 1 mil på en timma ska du hålla 6min/km fart, vill du springa på 50 minuter så håller du 5min/km. Ett ganska enkelt upplägg som faktiskt fungerar hur bra som helst!

running

På lördag ska jag och vår stora tjej springa kretslopppet, 5 km. Jag har ju inte sprungit på ett år så jag tror att jag kommer få kämpa lite för att hinna med i Ws tempo. Men det roliga är väl bara att få göra något tillsammans.

Kommentera